Vad orsakar dålig självkänsla?

Här är en del av projektarbetet jag håller på med, där jag skrivit om vad som kan orsaka dåligt självförtroende och dålig självkänsla. Älskar att dela allt med er och att jag kan känna att ingen dömer mig. Ni är underbara människor!
 
 

Det finns många olika orsaker till att en människa har dålig självkänsla och dåligt självförtroende. Idag har vi ett skönhetsideal som säger att man ska vara smalare än normalt och helst väldigt stora bröst, därför mår väldigt många unga tjejer dåligt för att de inte ser ut på det viset. Man känner att man måste vara ”perfekt” för att kunna lyckas, för att bli omtyckt. Man tror att man måste bli smalare, ha större bröst, rakare och vitare tänder. Det finns alltid något man klagar på och mår dåligt över, men alla är olika. Vi måste lära oss att acceptera oss själva som vi är, i stället för att lägga ner tusentals kronor på att göra en massa ”skönhets”-operationer för att kunna känna sig duglig.

Det brukar börja med att man själv tycker att man är ful på grund av någonting, t ex jag som tyckte att min näsa var ful och att jag hade sneda tänder. Sedan får man se hur alla dessa modeller ser ut och man upptäcker att det faktiskt inte finns någon som har en sådan näsa som jag, vilket får mig att känna mig ännu mer ”fel”. Sedan kommer skolan, där folk kastar ur sig saker som ”fan vad ful näsa du har!”, ”har aldrig sett en större näsa.”, gurknäsa!”. Det är då man funderar på operation. Samma sak gäller när man har små bröst, eller när man inte är den smalaste människan i världen.

 

 

 

En annan orsak till att vissa får dålig självkänsla kan vara att man har en annan sexualitet. Som bi/homo/transsexuell kan man vara väldigt stark, eller väldigt svag. Om man inte är säker på sin sexualitet eller inte vågar visa det så är man väldigt sårbar, men när man väl vågar erkänna det och inte längre skäms blir man stark. Då vågar man stå för den man är vad folk än säger och tycker.

 

Det är väldigt vanligt att man känner dig ”annorlunda” och ser det som något negativt. Det kan vara att man har en diagnos, annan sexualitet, eller att man helt enkelt är sig själv och inte försöker vara som någon annan. Man kan även bli uppfattad som ”annorlunda” av andra människor på grund av dessa olika anledningar. Det krävs bara en annan klädstil för att folk ska börja lyfta på ögonbrynen och kommentera, men det är dessa kommentarer vi måste sluta lyssna på. Det är bland annat dem vi kan höra bak i den där bussen som jag nämnde tidigare. Sådana kommentarer kommer alltid finnas kvar, men vi måste lära oss att sluta lyssna, att i stället lyssna på oss själva och acceptera saker för vad de är. Framförallt måste vi acceptera oss själva och människor runtomkring oss för, som sagt, alla är annorlunda.

 

 

 

 



Kommentarer
Emelie!

Hej, jag hittade precis din blogg, oh tycker den var jättefin och det är modigt att du står för allt som hänt.
Ungefär så är det med mig med. Jag ahr vart med om hemska saker och jag tror vi kan dela upplevelser? Kram!

Svar: Hej! Tack så mycket!! Det värmer i hjärtat! Ja, det är skönt att ha kontakt med andra människor som varit med om liknande händelser så man kan stötta varandra! Ska kolla din blogg sen när jag har tid, vilket jag tyvärr inte har precis nu :)
Kramkram!!
Jennifer Wellne

2013-05-17 @ 12:15:13
URL: http://nattstad.se/littlemissgaga


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Fucking Perfect

I denna blogg tänker jag skriva specifikt om mobbning och självförtroende. Vem som helst får kommentera och berätta precis hur de känner eller vad de upplevt och jag finns här för att stötta er och ge er så mycket råd och tips jag kan. Jag är född 2 augusti 1994 och jag har kämpat med mitt självförtroende sedan jag var väldigt liten. Redan i 7-8 års ålder började jag må dåligt över mitt utseende och vågade inte riktigt vara den som syns och står för sina åsikter. I många år var jag mobbad i skolan, från ettan i lågstadiet fram tills jag började på den underbara skolan jag går i nu: Folkhögskolan i Karlskoga.

RSS 2.0